Aangiftebrief btw verdwijnt

Vanaf 1 januari 2014 stuurt de Belastingdienst geen aangiftebrieven omzetbelasting meer. De acceptgiro’s bij de aangiftebrieven verdwijnen ook. Dit gebeurt al in december 2013. Ondernemers en hun adviseurs moeten voortaan zelf in de gaten houden dat op tijd aangifte wordt gedaan en op tijd wordt betaald. Wanneer dit is, is te zien in het beveiligde gedeelte van de internetsite van de Belastingdienst. Hier staat ook het betalingskenmerk. Ook kan de zoekhulp betalingskenmerk worden gebruikt. Om de overgang makkelijker te maken stuurt de Belastingdienst ondernemers begin januari 2014 een overzicht met de volgende gegevens toe:

– aangiftetijdvakken; – uiterste inlever- betaaldatums; – betalingskenmerken.

Het wordt voor ondernemers ook mogelijk om een e-mail te ontvangen met een herrinneringswaarschuwing dat een btw-aangifte moet worden ingediend. Dat kan worden via het beveiligde gedeelte van de internetsite van de Belastingdienst (onder gebruikersinstellingen).